তিনিচুকীয়াঃ চিংফৌ জাতিৰ ইতিহাস বুকুত সামৰি শান্তি-সম্প্ৰীতিৰ বাৰ্তা বিলাই জীৱন নাট সামৰিলে অন্তিমগৰাকী চিংফৌ ৰজা বিছা লাড নঙ চিংফৌৱে। দীৰ্ঘদিন ধৰি শাৰীৰিক অসুস্থতাত ভুগি থাকি ৭৫ বছৰ বয়সত বুধবাৰে নিশা প্ৰায় ৮.৫০ বজাত তিনিচুকীয়া জিলাৰ ৮৩নং মাৰ্ঘেৰিটা বিধানসভা সমষ্টিৰ অন্তৰ্গত লিডুৰ বিছা গাঁওস্থিত বাসগৃহত শেষ নিশ্বাস ত্যাগ কৰে চিংফৌ সমাজৰ মুৰব্বী ৰজা বিছা নঙ চিংফৌৱে। 

ওৰেটো জীৱন ৰাজকীয় অথচ সহজ-সৰলভাৱে পাৰ কৰা চিংফৌ ৰজা বিছা লাড নঙ চিংফৌৰ বংশধৰ আছিল বৃটিছ শাসন কালৰে পৰাই সুপৰিচিত তিনিচুকীয়া জিলাৰ টিৰাপ মৌজাৰ চিংফৌ জনগোষ্ঠীৰ এটা ৰজাঘৰীয়া পৰিয়ালৰ স্বাধীনতা সংগ্ৰামী বিছা বম চিংফৌ। পৰৱৰ্ত্তী সময়ত বৃটিছে ৰজা বিছা বম চিংফৌৰ পুত্ৰ বিছা জখং চিংফৌক জনজাতীয় বেষ্টনী টিৰাপ মৌজাৰ মৌজাদাৰ তথা ৰাজনৈতিক জমাদাৰ হিচাপে নিযুক্তি দিয়ে। ইয়াৰ পিছত চিংফৌ ৰজাৰ পৰম্পৰা অটুট ৰখা পৰিয়ালটোৰ পো-নাতি ৰজা বিছা লাড নঙ চিংফৌয়ে ১৯৮২ চনত উত্তৰাধিকাৰী সূত্ৰে টিৰাপ মৌজাৰ মৌজাদাৰ তথা ৰাজনৈতিক জমাদাৰ হিচাপে নিযুক্তি লাভ কৰিছিল। 

বিগত প্ৰায় দুটা বছৰ পূৰ্বলৈকে মৌজাদাৰ হিচাপে কাৰ্যনিৰ্বাহ কৰি আছিল ৰজা বিছা নং চিংফৌয়ে। আনহাতে অসমৰ অন্তিমগৰাকী ৰাজনৈতিক জামাদাৰ হিচাপে তেওঁ অৱসৰ গ্ৰহণ কৰিছিল ২০১৫ চনত। এগৰাকী চিংফৌ জনগোষ্ঠীয় লোক তথা ৰাজকীয় জীৱন-যাপন অতিবাহিত কৰা তথা ৰাজপৰিয়ালৰ সদস্য হোৱা সত্বেও অত্যন্ত সহজ-সৰল ব্যক্তিত্বৰ অধিকাৰীস্বৰূপ এইগৰাকী চিংফৌ ৰজাই টিৰাপ মৌজাত বসবাস কৰি অহা বিভিন্ন জাতি-জনগোষ্ঠী, ভাষা-ভাষিক আৰু সম্প্ৰদায়ৰ মাজত গঢ়ি তুলিছিল ঐক্য-সম্প্ৰীতি। 

'প্ৰতীকধৰ্মী’ ৰজা নাছিল ৰজা বিছা নঙ চিংফৌ!

সকলোকে ভ্ৰাতৃত্ববোধৰ এনাজৰীৰে বান্ধি এখন সুদৃঢ় অসম গঢ়াত শক্তিশালী ভূমিকা পালন কৰিছিল ৰজা বিছা নঙ চিংফৌয়ে। অসমৰ প্ৰথমগৰাকী মুখ্যমন্ত্ৰী (তেতিয়া প্ৰধানমন্ত্ৰী) গোপীনাথ বৰদলৈৰ দিনত টিৰাপ ট্ৰাইবেল বেল্টৰ বৃহৎ ভূমি খণ্ড অসমলৈ স্থানান্তৰ কৰোঁতে জনজাতীয় সকলৰ মাজত সৃষ্টি হৈছিল যুদ্ধসদৃশ পৰিৱেশৰ। সেই সময়তে চিংফৌ ৰজা বিছা নঙ চিংফৌৱে সকলো জনজাতিক শান্তিৰ আহ্বান জনাই কৈছিল, "অসমতো আমি একেখন ঘৰৰ নিচিনা শান্তিত মিলিজুলি থাকিব পাৰিম। অসমীয়াসকল আমাৰ ডাঙৰ ককাই। অসন্তষ্ট নহ’বি। অসমো আমাৰ নিজৰ ঘৰ।" 

অৰুণাচল প্ৰদেশৰ পৰা যেতিয়া অসমত এনএছচিএনে শিপা বিস্তাৰ কৰিব বিচাৰিছিল, সেই সময়ত সশস্ত্ৰ সংগঠনটোৰ বাটত হেঙাৰ হৈ থিয় দিছিল ৰজা বিছা নঙ চিংফৌ। কয়লা খনন আৰু সৰবৰাহৰ উদ্দেশ্যে মাৰ্ঘেৰিটালৈ অহা বহিৰাগত শ্ৰমিকৰ থলুৱাৰ মাটি অধিগ্ৰহণতো হেঙাৰ দিয়া ব্যক্তজন আছিল ৰজা বিছা নঙ চিংফৌ। তেওঁ আছিল তিনিচুকীয়া জিলাত বসৱাস কৰা চিংফৌ, নক্টে, নগা, টাই জনগোষ্ঠীৰ বিভিন্ন সম্প্ৰদায়, মিচিং, দেউৰী, আহোম, চুতীয়া, মৰাণ, মেচ আদিৰ মাজত বৰ্তি থকা ভ্ৰাতৃত্ববোধ, ঐক্য, সংহতি, স্থায়ী শান্তি আৰু মহামিলনৰ মূল ৰূপকাৰ।

উল্লেখ্য যে, ৰাজনীতিৰ পথাৰত ভৰি নিদিয়াকৈ আৰু ক্ষমতাৰ অপপ্ৰয়োগ নকৰাকৈয়ে অসম আৰু অসমীয়াক নীৰৱে বিশ্ব দৰবাৰত প্ৰচাৰ আৰু প্ৰসাৰ কৰি আহিছিল চিংফৌ ৰজাই। বহু গৱেষণাৰ পৰীক্ষাগাৰ আছিল বিছা ৰজা। বছৰি শতাধিক দেশী-বিদেশী পৰ্যটক, গৱেষক, কূটনীতিকে তেওঁক সাক্ষাৎ কৰি বুটলিছিল ইতিহাসৰ সমল। 

অসম গঢ়াৰ কাণ্ডাৰী হৈ, সন্মান আৰু মৰ্যাদাৰ মহামুকুট পৰিধান কৰি গুচি যোৱা ৰজা বিছা নঙ চিংফৌক একাংশ তথাকথিত সাংবাদিক, সম্পাদক আৰু বুদ্ধিজীৱীয়ে কেৱল মাত্ৰ 'প্ৰতীকধৰ্মী’ ৰজা সজাবলৈ পাকে-প্ৰকাৰে যত্ন কৰাক লৈ ক্ষুব্ধ হৈ পৰিছে সচেতন অসমীয়া। ছ’চিয়েল মিডিয়াতো ইয়াক লৈ অনেকে ব্যক্ত কৰিছে আক্ষেপ। সাংবাদিক দেৱানন্দ মেডক মিৰিয়ে লিখিছে, ''বিছা নং চিংফৌ কেৱল "প্ৰতীকধৰ্মী" ৰজাই আছিল নে? অসমৰ একাংশ সম্পাদকে নজনাটো মূৰ্খামি! ভাষিক অসমীয়া বুদ্ধিজীৱিৰ গৰিষ্ঠ সংখ্যকেই সাম্প্ৰদায়িক আৰু নিকৃষ্ট মনৰ!’’

সাংবাদিকগৰাকীয়ে তেওঁৰ ফেচবুক পোষ্টত লিখিছে, ''ভাষিক অসমীয়া বুদ্ধিজীৱি, সাংবাদিক, সম্পাদকে জনজাতীয় সকলক উপেক্ষা কৰাটো নতুন কথা নহয়! বহু ক্ষেত্ৰত এনে উপলব্ধি হয় যে অসমকেন্দ্ৰিক বুনিয়াদী ৰাজনীতি, সমাজনীতি, সংস্কৃতি সকলোতে পৰাপক্ষত জনজাতীয় সকলক উপেক্ষা কৰিব পাৰিলেহে তেৰা সবে বৌদ্ধিক সিদ্ধি লাভ কৰে! জাতিয়তাবাদী চিন্তা-চেতনা, ধ্যান-ধাৰণা আচলতে তেৰা সবৰ মুখা অথৱা ছদ্মৱেশহে। দাৰ্শনিক, বৌদ্ধিক চৰ্চাৰ প্ৰকৃত আধাৰ নহয়। বহু সময়ত ই সত্যৰ ৰূপত ধৰা দিছে।’’ 

''যোৱা বুধবাৰে নিশা তিনিচুকীয়া জিলাৰ লিডুৰ বিছা গাঁওস্থিত নিজা বাসভৱনত চিংফৌ জনগোষ্ঠীৰ শেষৰজন ৰজা "বিছা নং চিংফৌ"ৰ দেহাৱসান ঘটে। তেওঁৰ মৃত্যুত ৰাজ্যৰ মূখ্যমন্ত্ৰী ড° হিমন্তবিশ্ব শৰ্মাৰ পৰা আৰম্ভ কৰি আন আন মন্ত্ৰী, বিধায়ক শাসক-বিৰোধী ৰাজনৈতিক দলৰ নেতা আৰু বহু দল-সংগঠনৰ নেতৃত্বই শোক প্ৰকাশ কৰে আৰু শোকদগ্ধ পৰিয়াললৈ সমবেদনা জ্ঞাপন কৰে। তাৰোপৰি, সামাজিক মাধ্যমতো বিষয়টোয়ে যথেষ্ট চৰ্চা লাভ কৰে। আমি আশা কৰিছিলোঁ চিংফৌ ৰজাৰ বিয়োগৰ বাতৰিয়ে অসমৰ বাতৰি কাকত সমূহত গুৰুত্ব সহকাৰে প্ৰকাশ পাব অথবা সম্পাদকীয় লেখাৰ স্থান পাব।’’

বৰ আক্ষেপেৰে মিৰিয়ে আগলৈ লিখিছে এইদৰে, ''...বঁটা বাহনৰ মালাৰ ভৰ সহিব নোৱাৰা অসমৰ একাংশ বাঘা বাঘা বুদ্ধিজীৱি, তাৰকা সম্পাদক, সাংবাদিকেৰে পৰিচালিত অসমীয়া কাকতসমূহে "বিছা নং চিংফৌ" কোন আছিল, বৃহত্তৰ অসমীয়া জাতিলৈ তেওঁৰ বৰঙনি কিমান তাক নজনাটো চূড়ান্ত মূৰ্খামি আৰু নিকৃষ্ট মানসিকতাৰ পৰিচয় নহয় নে?’’

প্ৰান্তে প্ৰান্তে শোকৰ বন্যা, ৰাজ্যিক মৰ্য্যদাৰে​ শেষকৃত্য সম্পন্ন

চিংফৌ জনগোষ্ঠীৰ পিতামহস্বৰূপ বিছা লাড নঙ চিংফৌৱে বিগত প্ৰায় তিনি বছৰ পূৰ্বে ষ্ট্ৰ'কজনিত কাৰণত অসুস্থ হৈ দিন অতিবাহিত কৰিছিল। মৃত্যুৰ সময়ত তেওঁ পত্নী, পাঁচজন পুত্ৰ, ছগৰাকী কন্যা, বোৱাৰী, জোঁৱাই, নাতি-নাতিনীসহ এক বৃহৎ পৰিয়ালৰ লগতে অসংখ্য গুণমুগ্ধক ইহসংসাৰত এৰি থৈ যায়। চিংফৌ ৰজাগৰাকীৰ মৃত্যুৰ খবৰে সমগ্র তিনিচুকীয়া জিলাতে শোকৰ ছাঁ পেলাইছে। জীৱনকালত ৰাজ্যৰ অসংখ্য গুণী-জ্ঞানী লোকৰ লগতে অনেক দেশী-বিদেশী লোকৰো প্ৰেৰণাৰ স্ৰোতস্বৰূপ চিংফৌ ৰজা বিছা লাড নঙ চিংফৌৰ বিয়োগত স্থানীয় লিডু, মাৰ্ঘেৰিটা, জাগুন অঞ্চলৰ বিভিন্ন অনুষ্ঠান-প্ৰতিষ্ঠান, দল-সংগঠন, ব্যক্তি আদিয়ে শোক প্ৰকাশ কৰাৰ উপৰিও স্থানীয় বিধায়ক ভাস্কৰ শৰ্মাইও শোক প্ৰকাশ কৰে। 

মুখ্যমন্ত্ৰী ড° হিমন্ত বিশ্ব শৰ্মাই এক এক শোক বাৰ্তাত চিংফৌ ৰজা বিছা নঙ চিংফৌৰ দেহাৱসানৰ খবৰে অতিকৈ মৰ্মাহত কৰা বুলি উল্লেখ কৰাৰ লগতে ৰজাগৰাকীৰ প্ৰয়াণ চিংফৌ জনগোষ্ঠীৰ লগতে সমগ্ৰ অসমবাসীৰ বাবে অপূৰণীয় ক্ষতি বুলি অভিহিত কৰে। কেন্দ্ৰীয় মন্ত্ৰী সৰ্বানন্দ সোণোৱালেও চিংফৌ ৰজা তথা বিশিষ্ট সমাজসেৱী বিছা নঙ চিংফৌৰ বিয়োগত গভীৰ শোক প্ৰকাশ কৰিছে। 

প্ৰয়াত চিংফৌ ৰজা বিছা নঙ চিংফৌৰ অন্ত্যেষ্টিক্ৰিয়া শুকুৰবাৰে সম্পূৰ্ণ ৰাজ্যিক মৰ্য্যদাৰে লিডুৰ বিছা গাঁৱত অনুষ্ঠিত হয়। এই অনুষ্ঠানত জিলা আয়ুক্ত স্বপ্নীল পাল উপস্থিত থাকি প্ৰয়াত ৰজাগৰাকীলৈ শ্ৰদ্ধাঞ্জলি জ্ঞাপন কৰে।